Transgressiv

Från Krigsmaskinen
Version från den 8 mars 2008 kl. 14.27 av Iammany (Diskussion | bidrag) (Ny sida: '''Transgressiv litteratur''' fokuserar på överskridande i olika former. Gemensamt för mycket transgressiv litteratur är premissen att kunskap uppnås med utforskandet av det mänskliga...)

(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)
Hoppa till: navigering, sök

Transgressiv litteratur fokuserar på överskridande i olika former. Gemensamt för mycket transgressiv litteratur är premissen att kunskap uppnås med utforskandet av det mänskligas gränser, tabun (sexuella, sociala, religösa, etc) och att kroppen är den priviligerade platsen för detta utforskande. I berättelserna fokuseras det på karaktärer som på olika sätt är exkluderade eller utstötta, eller känner sig begränsade av samhällets normer och därför söker ovanliga och/eller normbrytande sätt att bryta sig ur dessa begränsningar. Vanligt förekommande inslag är droger, sex, våld och kriminalitet. Centrala teman är nihilism, identitet, mystik, det gudomliga, sexualitet, krig, frihet, ensamhet, etc.

I Sverige ger bokförlaget Vertigo ut transgressiv litteratur i bokserierna Överträdelsens klassiker och Erotikens klassiker.

Exempel på transgressiv litteratur

  • Juliette, av Markis de Sade
  • Maldorors sånger, av Comte de Lautreamont (Isidore Ducasse)
  • Ögats historia, av Georges Bataille
  • Krash, av J.G. Ballard
  • Naked Lunch, av William S. Burroughs
  • A Clockwork Orange, av Anthony Burgess
  • Fight Club, av Chuck Palahniuk
  • Generation X: Tales for an Accelerated Culture, av Douglas Coupland
  • Lolita, av Vladimir Nabokov
  • American Psycho, av Bret Easton Ellis
  • Trainspotting, av Irvine Welsh
  • Blod och tarmar i plugget, av Kathy Acker
  • Galten, av Samuel R Delaney