Skillnad mellan versioner av "Transgressiv"

Från Krigsmaskinen
Hoppa till: navigering, sök
(Ny sida: '''Transgressiv litteratur''' fokuserar på överskridande i olika former. Gemensamt för mycket transgressiv litteratur är premissen att kunskap uppnås med utforskandet av det mänskliga...)
 
m
Rad 1: Rad 1:
'''Transgressiv litteratur''' fokuserar på överskridande i olika former. Gemensamt för mycket transgressiv litteratur är premissen att kunskap uppnås med utforskandet av det mänskligas gränser, tabun (sexuella, sociala, religösa, etc) och att kroppen är den priviligerade platsen för detta utforskande. I berättelserna fokuseras det på karaktärer som på olika sätt är exkluderade eller utstötta, eller känner sig begränsade av samhällets normer och därför söker ovanliga och/eller normbrytande sätt att bryta sig ur dessa begränsningar. Vanligt förekommande inslag är droger, sex, våld och kriminalitet. Centrala teman är [[nihilism]], identitet, [[mystik]], det gudomliga, sexualitet, krig, frihet, ensamhet, etc.
+
'''Transgressiv litteratur''' fokuserar på överskridande i olika former. Gemensamt för mycket transgressiv litteratur är premissen att kunskap uppnås med utforskandet av det mänskligas gränser, tabun (sexuella, sociala, religösa, etc) och att kroppen är den priviligerade platsen för detta utforskande. I berättelserna fokuseras det på karaktärer som på olika sätt är exkluderade eller utstötta, eller känner sig begränsade av samhällets normer och därför söker ovanliga och/eller normbrytande sätt att bryta sig ur dessa begränsningar. Vanligt förekommande inslag är droger, sex, våld och kriminalitet. Centrala teman är [[ångest]], [[nihilism]], identitet, [[mystik]], det gudomliga, sexualitet, krig, frihet, ensamhet, etc.
  
 
I Sverige ger [http://vertigo.se/ bokförlaget Vertigo] ut transgressiv litteratur i bokserierna Överträdelsens klassiker och Erotikens klassiker.
 
I Sverige ger [http://vertigo.se/ bokförlaget Vertigo] ut transgressiv litteratur i bokserierna Överträdelsens klassiker och Erotikens klassiker.
Rad 9: Rad 9:
 
* Ögats historia, av [[Georges Bataille]]
 
* Ögats historia, av [[Georges Bataille]]
 
* Krash, av J.G. Ballard
 
* Krash, av J.G. Ballard
* Naked Lunch, av [[William S. Burroughs]]
+
* Naked Lunch, av William S. Burroughs
 
* A Clockwork Orange, av Anthony Burgess
 
* A Clockwork Orange, av Anthony Burgess
 
* Fight Club, av Chuck Palahniuk
 
* Fight Club, av Chuck Palahniuk
Rad 17: Rad 17:
 
* Trainspotting, av Irvine Welsh
 
* Trainspotting, av Irvine Welsh
 
* Blod och tarmar i plugget, av Kathy Acker
 
* Blod och tarmar i plugget, av Kathy Acker
* Galten, av Samuel R Delaney
+
* Hogg, av Samuel R Delaney

Versionen från 27 december 2009 kl. 17.24

Transgressiv litteratur fokuserar på överskridande i olika former. Gemensamt för mycket transgressiv litteratur är premissen att kunskap uppnås med utforskandet av det mänskligas gränser, tabun (sexuella, sociala, religösa, etc) och att kroppen är den priviligerade platsen för detta utforskande. I berättelserna fokuseras det på karaktärer som på olika sätt är exkluderade eller utstötta, eller känner sig begränsade av samhällets normer och därför söker ovanliga och/eller normbrytande sätt att bryta sig ur dessa begränsningar. Vanligt förekommande inslag är droger, sex, våld och kriminalitet. Centrala teman är ångest, nihilism, identitet, mystik, det gudomliga, sexualitet, krig, frihet, ensamhet, etc.

I Sverige ger bokförlaget Vertigo ut transgressiv litteratur i bokserierna Överträdelsens klassiker och Erotikens klassiker.

Exempel på transgressiv litteratur

  • Juliette, av Markis de Sade
  • Maldorors sånger, av Comte de Lautreamont (Isidore Ducasse)
  • Ögats historia, av Georges Bataille
  • Krash, av J.G. Ballard
  • Naked Lunch, av William S. Burroughs
  • A Clockwork Orange, av Anthony Burgess
  • Fight Club, av Chuck Palahniuk
  • Generation X: Tales for an Accelerated Culture, av Douglas Coupland
  • Lolita, av Vladimir Nabokov
  • American Psycho, av Bret Easton Ellis
  • Trainspotting, av Irvine Welsh
  • Blod och tarmar i plugget, av Kathy Acker
  • Hogg, av Samuel R Delaney