Skillnad mellan versioner av "Realabstraktion"

Från Krigsmaskinen
Hoppa till: navigering, sök
(Skapade sidan med 'right'''Realabstraktion''' är ett begrepp myntat av '''Alfred Sohn-Rethel'''. Han menade att när man byter varor så agerar man som om bytesvärdet var …')
 
m
 
Rad 10: Rad 10:
 
* Jason Read: [http://www.unemployednegativity.com/2009/11/abstract-materiality-in-praise-of.html Abstract materiality: In praise of Alfred Sohn-Rethel]
 
* Jason Read: [http://www.unemployednegativity.com/2009/11/abstract-materiality-in-praise-of.html Abstract materiality: In praise of Alfred Sohn-Rethel]
 
* Alberto Toscano: [http://www.scribd.com/doc/20260728/Toscano-The-Open-Secret-of-Real-Abstraction The open secret of real abstraction]
 
* Alberto Toscano: [http://www.scribd.com/doc/20260728/Toscano-The-Open-Secret-of-Real-Abstraction The open secret of real abstraction]
 +
* Alfred Sohn-Rethel: [https://selvajournal.org/the-formal-characteristics-of-second-nature/ The Formal Characteristics of Second Nature]

Nuvarande version från 24 januari 2021 kl. 13.14

Sohnrethel.jpg
Realabstraktion är ett begrepp myntat av Alfred Sohn-Rethel. Han menade att när man byter varor så agerar man som om bytesvärdet var det som verkligen betydde något; varubytet etablerar en separation och abstraktion. Abstraktionen är verklig och föregår tänkandet. Realabstraktionen är alltså en abstraktion som levs innan den tänks och är social innan den är individuell.

Enligt Sohn-Rethel hålls vårt samhälle ihop på grund av värdet, en abstraktion som också är en samhällelig form. Vi producerar och konsumerar individuellt men abstraktionerna för oss samman. Samhällsformen har en "tankeform" som också är en form av subjektivitet. Realabstraktionerna har vuxit fram genom kollektiv historisk praxis, de tar plats utan att människor nödvändigtvis är medvetna om det. Enligt Sohn-Rethel är detta grunden för abstrakt tänkande. Han menade till exempel att Kants kategorier, som rum, tid, kvalitet, substans och rörelse, är implicita i varuutbytet. Många (om inte alla) abstraktioner vi använder (eller har använt) för att förstå vårt samhälle kan framstå som logiskt ahistoriska men, menar Sohn-Rethel, Karl Marx teoretiska revolution avslöjade hur abstraktionerna uppstår ur den samhälleliga formen.

På senare tid har Paolo Virno tagit upp begreppet. Han menar att det har skett en fundamental mutation nu: det är inte längre bytesvärdets abstrakta ekvivalens som bäst kännetecknar dagens realabstraktioner utan det allmänna intellektet. Enligt Virno konstituerar det allmänna intellektet qua realabstraktion en direkt politiserad "form of abstraction", som är bortom ekvivalenser och mått.


Vidare läsning