Skillnad mellan versioner av "Maurice Blanchot"

Från Krigsmaskinen
Hoppa till: navigering, sök
m
Rad 1: Rad 1:
 +
[[Bild:Blanchot.jpg|left|frame|Ett av mycket få kända foton föreställande Maurice Blanchot.]]
 +
 
'''Maurice Blanchot''' (September 22, 1907 – Februari 20, 2003) var en fransk författare, filosof och litteraturkritiker.
 
'''Maurice Blanchot''' (September 22, 1907 – Februari 20, 2003) var en fransk författare, filosof och litteraturkritiker.
  
Rad 7: Rad 9:
 
Det ömsesidiga inflytandet på de båda nära vännerna [[Georges Bataille]] och [[Emmanuel Lévinas]] ska inte underskattas. Batailles erfarenheter och tankar om exempelvis gemenskap, [[erotism]] och döden, samt Lévinas tankar kring etik och ansvaret inför [[den Andre]] kommer igen i Blanchots senare skrifter. Samtidigt påverkade Blanchots texter Lévinas och Batailles tankar kring hur vår uppfattning av omvärlden påverkas av orden och språket.
 
Det ömsesidiga inflytandet på de båda nära vännerna [[Georges Bataille]] och [[Emmanuel Lévinas]] ska inte underskattas. Batailles erfarenheter och tankar om exempelvis gemenskap, [[erotism]] och döden, samt Lévinas tankar kring etik och ansvaret inför [[den Andre]] kommer igen i Blanchots senare skrifter. Samtidigt påverkade Blanchots texter Lévinas och Batailles tankar kring hur vår uppfattning av omvärlden påverkas av orden och språket.
  
 +
Blanchots inflytande på senare generationer franska tänkare har varit omfattande, om än ofta indirekt. Hans speciella stil och stundtals abstrakta resonemang, liksom den anonymitet han behöll livet ut (han skydde offentligheten och lät sig varken intervjuas eller fotograferas) gör att hans verk förblir en diskret, men likväl ständigt närvarande, fond till det sena 1900-talets kontinentala tänkande.
  
 
== Bibliografi ==
 
== Bibliografi ==

Versionen från 18 augusti 2008 kl. 13.11

Fil:Blanchot.jpg
Ett av mycket få kända foton föreställande Maurice Blanchot.

Maurice Blanchot (September 22, 1907 – Februari 20, 2003) var en fransk författare, filosof och litteraturkritiker.

Den fråga Blanchot engagerade sig mest i var den om litteraturen och erfarenheterna av läsandet och skrivandet. Han formulerade aldrig någon enhetlig, koherent "teori", utan utgick ofta från paradoxer och omöjligheter. Hans influens framför andra - i alla fall i frågan om litteraturen - är poeten Stéphane Mallarmé, som utvecklade sin förståelse av litteraturen som en i grunden anti-realistisk och från vardagslivet skild erfarenhet. Litteraturen ställer oss inför språket som exterioritet (se också: Utsida), och har många likheter med omöjligheten att erfara döden i sig själv (ett tema som är centralt i Blanchots senare texter om etik och gemenskap).

En annan stor influens är Franz Kafka, något som också influerat stilen i Blanchots skönlitterära alster som exempelvis Aminadab och Thomas den obskyre.

Det ömsesidiga inflytandet på de båda nära vännerna Georges Bataille och Emmanuel Lévinas ska inte underskattas. Batailles erfarenheter och tankar om exempelvis gemenskap, erotism och döden, samt Lévinas tankar kring etik och ansvaret inför den Andre kommer igen i Blanchots senare skrifter. Samtidigt påverkade Blanchots texter Lévinas och Batailles tankar kring hur vår uppfattning av omvärlden påverkas av orden och språket.

Blanchots inflytande på senare generationer franska tänkare har varit omfattande, om än ofta indirekt. Hans speciella stil och stundtals abstrakta resonemang, liksom den anonymitet han behöll livet ut (han skydde offentligheten och lät sig varken intervjuas eller fotograferas) gör att hans verk förblir en diskret, men likväl ständigt närvarande, fond till det sena 1900-talets kontinentala tänkande.

Bibliografi

Utgivet på svenska:

  • Essäer. Propexus, 1990. ISBN: 91-87952-02-5
  • Dagens vanvett. 1992.
  • Katastrofens skrift. Daidalos, 2008.
  • Döden väntar. Berättelse. Umbra Solis, okänt utgivningsår.