Emmanuel Lévinas

Från Krigsmaskinen
Version från den 20 oktober 2007 kl. 19.32 av Iammany (Diskussion | bidrag) (Ny sida: '''Emmanuel Lévinas''' (IPA: [levi'na(s)], 12 Januari, 1906 Kaunas, Litauen - 25 December, 1995 Paris) var en fransk filosof, känd för sina idéer kring etik, fenomenologi och [[...)

(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)
Hoppa till: navigering, sök

Emmanuel Lévinas (IPA: [levi'na(s)], 12 Januari, 1906 Kaunas, Litauen - 25 December, 1995 Paris) var en fransk filosof, känd för sina idéer kring etik, fenomenologi och metafysik.

Lévinas fick en traditionell judisk utbildning i Litauen innan han började studera filosofi vid Strasbourguniversitetet 1924. Där utvecklades en livslång vänskap med Maurice Blanchot, som senare blev till mer än vänskap. 1928 åkte han till Freiburguniversitetet för att studera fenomenologi under Edmund Husserl. Vid Freiberg träffade han också Martin Heidegger. Lévinas var en av de allra första franska intellektuella som drog uppmärksamhet till Heidegger och Husserl genom att översätta Husserls Cartesianska meditationer och genom att låta sig influeras av deras idéer i sin egen filosofi.

Lévinas blev fransk medborgare 1930. När Frankrike förklarade krig mot Tyskland blev han beordrad att tjänstegöra i militären. Under den tyska invasionen i Frankrike 1940 blev han krigsfånge och hamnade i ett fångläger nära Hannover i Tyskland. Under fängelsevistelsen skrev han på vad som skulle komma att bli De l'Existance à l'Existent (1947) och en rad föreläsningar som publiserades som Le Temps et l'Autre (1948).

Under tiden hjälpte Maurice Blanchot Lévinas fru och dotter och räddade dem från Förintelsen. Blanchot såg dessutom, med stor risk, till så att Lévinas kunde hålla kontakten med sin familj med brev och andra meddelanden. Andra medlemmar i Lévinas familj var dock inte så lyckligt lottade; hans svärmor deporterades och hördes aldrig av igen och hans fader och hans bröder mördades i Litauen av Nazistiska Schutzstaffeln (SS).

Enligt hans dödsannons i New York Times ångrade Lévinas senare sin entusiasm för Heidegger på grund av hans nazistiska åsikter. Lévinas skrev: "Man kan förlåta många tyskar, men det finns några tyskar som det är svårt att förlåta. Det är svårt att förlåta Heidegger."

Efter att han fått sin doktorsutmärkelse undervisade Lévinas vid ett privat judiskt universitet i Paris, Ecole Normale Israelite Orientale, och blev senare rektor. Han började undervisa vid universitetet i Poitiers 1961 och vid Nanterrecampuset av universitetet i Paris 1967, och vid Sorbonne 1973 från vilket han pensionerades 1979.

På 1950-talet framträdde Lévinas som en ledande fransk tänkare bland den grupp av intellektuella med Jean Wahl i centrum. Hans verk centrerade mycket kring den Andre och etik, eller med Lévinas termer, på "etik som första filosofi". Lévinas angrep traditionell metafysik (som han kallade ontologi) och föredrog att se filosofi som "kärlekens visdom" snarare är kärleken till visdom (den bokstavliga grekiska betydelsen av ordet "filosofi").

Lévinas hade stor inverkan på Jacques Derrida, vars Writing and Difference innehåller en essä - "Violence and Metaphysics" - om Lévinas.


Bibliografi

Av Lévinas på svenska
Etik och oändlighet
Tiden och den Andre

Engelska översättningar
1930. The Theory of Intuition in Husserl’s Phenomenology.
1947. De l'Existence à l'Existant. (Existence and Existents)
1948. Le Temps et l'Autre. (Time and the Other)
1961. Totalité et infini: essai sur l'extériorité. (Totality and Infinity)
1963 & 1976. Difficult Freedom: Essays on Judaism.
1972. Humanisme de l'autre homme (Humanism of the Other)
1974. Autrement qu'être ou au-delà de l'essence. (Otherwise than Being or Beyond Essence)
1982. Of God Who Comes to Mind

Andrahandslitteratur
Svenungsson, Jayne. Guds återkomst. En studie av gudsbegreppet inom postmodern filosofi.

Övrigt relaterat
Utdrag om Lévinas från Svenungssons Guds återkomst.